ترجمه کاظم کلانتری | شهرآرانیوز - تقریبا در نقطه اوج فیلم «جانوران شگفتانگیز و زیستگاه آنها» سر و کله گلرت گریندل والد، خطرناکترین جادوگر تمام دوران، پیدا شد. جانی دپ در قسمت دوم، یعنی «جنایات گریندلوالد»، در مرکز فیلم قرار داشت و تا همین چند هفته پیش صاحب نقش گلرت گریندل والد بود ولی شکستش در پرونده اتهام نشریه «سان» درباره همسرآزاری او همهچیز را خراب کرد. در سطح تجاری، روابط عمومی این دنباله پرطرفدار تحمل یک مشکل دیگر را نداشت؛ چون بعد از جنگهای توئیتری جی کی رولینگ و ویدئوی ازرا میلر که او را درحالخفهکردن یک طرفدار زن نشان میداد، اخبار جانی دپ این مجموعه را به یک وضعیت نامطلوب میکشاند. با اینکه پیشبینی میشود مدس میکلسن جایگرن جانی دپ شود، ولی برادران وارنر در میانه این مجموعه ۵قسمتی درگیر پیدا کردن یک بازیگر جایگزین برای جانی دپ هستند.
این اولین فیلم دنبالهداری نیست که دچار این حاشیه شده و قطعا آخرین آنها هم نخواهد بود. در دنیای سینمایی «مارول» ادوارد نورتون قبل از مارک رافلو نقش هالک را بازی میکرد. نورتون از این مجموعه جدا شد چون با کمپانی سر ساخت یک فیلم مستقل از شخصیت «هالک» به اختلاف خوردند.
بین قسمت اول «مرد آهنی» و دنبالهاش ترنس هاوارد به دلیل اختلافاتی سر قراردادش به دان چیدل تغییرشکل داد. رافلو و چیدل بهخوبی در نقشهایشان ظاهر شدند و آنچه تغییر کرد اندازه کیفپولهای نورتون و هاوارد بود. در سهگانه «شوالیه تاریکی» کیتی هلمز سر اندکی اختلاف مالی جایش را به مگی جلینهال داد و چیز دیگری تغییر نکرد.
اما برخی از این تغییرات اجباری هم به نتایج خوبی منجر نمیشوند. در فیلم «هانیبال»، جولین مور جای جودی فاستری را گرفت که برای فیلم «سکوت بررهها» جایزه اسکار گرفته بود. جولین مور بازیگر خوبی است ولی کلید طلایی موفقیت فیلم اول ارتباطی بود که بین هاپکینز و فاستر برقرار شده بود.
دنیای جادوگری «هری پاتر» هم بعد از مرگ ریچارد هریس مجبورد شد جایگزینی برای ایفای نقش دامبلدورس پیدا کند. بازی مایکل گمبون هرگز به دل طرفداران هری پاتر ننشست ولی محبوبیت این مجموعه به دلیل قسمتهای اولیهاش حفظ شد. معمولا مخاطبان، این نوع تغییرات اجباری در بازیگران یک مجموعه را درک میکنند، حتی اگر آتش این اتفاق دامن کل فیلم را بگیرد.
گاهی هم این حاشیهها فرصتی برای جانگرفتن یک دنباله یا بازسازی نرم هویت و شهرت ازدسترفته آن میشود. هر قسمت مجموعه «جیمز باند» از شایعات بازیگر جدید این سری رونق میگیرد.
«دکتر هو» هم با همین فرمول تا به حال سیزده بازیگر را در نقش «دکتر» قرار داده است. این که چه کسی باید این نقش را بازی کند و اینکه چه کسی نباید این نقش را بگیرد یک تبلیغ رایگان است برای سرزبانها انداختن این مجموعه. دکتر هو در زمان مرگ تجدیدحیات میکند و این راهحلی است که نویسنده، داستان را بهوسیله آن تغییر میدهد ولی در کلیت سریال تغییری ایجاد نمیشود. دکتر هو شبیه شرلوک هلمز نمادی از فرهنگ معاصر بریتانیاست و از سال ۱۹۶۳ تا الان با همین تغییر بازیگران هربار به یکی از داغترین بحثهای طرفداران تبدیل میشود. حتی در یکی از قسمتهای فرعی این سریال گفته شده بود که دکتر میتواند ۵۰۷ بار تجدیدحیات کند که البته راسل. تی. دیویس، نویسنده این مجموعه، آن را فقط یک شوخی دانست و گفت نباید جدیاش گرفت.
یک مدل جالب از تغییر بازیگران هم در سریال «تاج» دیده میشود. ایده پیتر مورگان، نویسنده سریال، این بوده که شخصیتهای واقعی را در طول زمان داستان بازیگرهای مختلف بازی کنند. این ایدهای تر و تمیز است اما ممکن است حذف کلر فوی، مت اسمیت و ونسا کربی که در دو فصل ابتدایی بازیهای درخشانی داشتند تأثیرات منفی داشته باشد. واکنشها به فصل سوم نشانهای از عواقب دستزدن به ترکیب برنده است.
محاطبان از اینکه دوباره بازیگران آشنایی که قبلا آنها را دیدهاند ببینند، خوششان میآید؛ مخصوصا در دنبالههای پرطرفدار. تغییر انتخابها یک حرکت ریسکی است. فقط به کاهش فروش «نابودگر» و «دختری در تار عنکبوت» (دنباله فیلم «دختری با خالکوبی اژدها» با بازی رونی مارا و دانیل کریگ) نگاه کنید.
هرچند اندرو گارفیلد یک پیتر پارکر دوستداشتنی را در «مرد عنکبوتی» بازی کرد ولی هیچوقت سری جدید «مرد عنکبوتی» به موفقیت مالی سهگانه سام ریمی نرسید.
شاید تغییر ستاره موفقیت کوتاهمدت را به همراه داشته باشد ولی بیشتر اوقات به محبوبیت کلی مجموعه آسیب میزند. شاید تابهحال تغییرات اجباری نتایج و میراث متفاوتی داشتهاند، ولی تغییرات غیراجباری باعث کمشدن اقبال مخاطبان شده است. مورد جانی دپ با این واقعیت که خیلیها قبل از صدور حکم دادگاه هم خواهان برکناری او بودند، پیچیدهتر میشود، اما از طرف دیگر خیلی از مخاطبان از او دفاع میکنند و گفتهاند بدون دپ دیگر این مجموعه را دنبال نمیکنند.
قسمت قبلی مجموعه «جانوران شگفتانگیز» ناموفقترین فیلم جادوگری جهان در گیشه بود؛ پس چه میکلسون به این فیلم بیاید چه نیاید، این فیلم برای موفقیت به سحر و جادو نیاز دارد.
منبع: گاردین